
Jolasean ikastea: gamifikazioa San Juanen
San Juan Ikastetxean argi daukagu ikaskuntzak esanguratsua, motibatzailea eta emozioarekin lotuta egon behar duela. Azken urteotan gure ikastetxean indar handia hartu duen ikuspegi pedagogikoetako bat gamifikazioa da; hau da, jokoen dinamikak eta elementuak erabiliz ikasleen motibazioa, inplikazioa eta errendimendua hobetzea.
Gamifikazioa ez da “jolasteagatik”, baizik eta ikaskuntza abentura bihurtzea, non haurrek beren ikaskuntza-prozesuaren benetako protagonistak diren. Eta horrek guztiz bat egiten du gure hezkuntza-proiektu bizia, dinamikoa eta pertsonengan ardaztua den ikuspegiarekin.
🎲 Zer da gamifikazioa hezkuntzan?
Gamifikazioa hezkuntzan jokoen elementuak —puntuak, mailak, erronkak, domina edo sari sinbolikoak— ikasgelan txertatzea da, ikasleen inplikazioa eta ikaskuntza hobetzeko.
Ez da joera hutsala. Ikerketa askok frogatzen dute gamifikazioak honako hauek handitzen dituela:
- barne-motibazioa,
- erronken aurreko iraunkortasuna,
- arreta eta kontzentrazioa,
- eta parte-hartze aktiboa.
Gure helburua ez da ikasleak “irabaztea”; bidetik ikastea eta gozatzearen balioa da sustatu nahi duguna.
🚀 Zergatik gamifikatzen dugu San Juan Ikastetxean?
Badakigulako haurrek emozionatzen direnean hobeto ikasten dutela eta gehiago gogoratzen dutela. Gamifikazioak elementu giltzarri bat dakar: ikaskuntza esperientzia bihurtzen du.
Gure ikastetxean gamifikazioa erabiltzen dugu, besteak beste, honengatik:
- autonomia sustatzen duelako: ikasle bakoitzak bere erritmora aurreratzen du;
- talde-lana indartzen duelako misio eta erronken bidez;
- autoestimua hobetzen duelako, lorpen bakoitza ospatzen baita;
- gaitasun sozialak garatzen dituelako;
- eta sormena zein pentsamendu kritikoa bultzatzen dituelako.
Gainera, gaur egungo gizartean, jokoak —analogikoak zein digitalak— haurren egunerokoaren parte dira. Interes hori aprobetxatzea eta hezkuntza-tresna bihurtzea aukera paregabea da haien ikaskuntzan laguntzeko.
🧩 Nola aplikatzen dugu gamifikazioa egunerokoan?
San Juan Ikastetxean gamifikazioa proiektu eta ikasgai askotan dago txertatuta.
Hona hemen adibide batzuk:
🏆 Asteko erronkak
Maila bakoitzak bere adinera egokitutako erronkak jasotzen ditu:
matematikako arazo bat konpontzea, fenomeno natural bat ikertzea, ipuin bat sortzea edo talde-proiektu batean parte hartzea.
🎖️ Domina eta lorpen hezitzaileak
Ikasleek domina jasotzen dituzte ahaleginagatik, lankidetzagatik, sormenagatik, irakurketagatik edo gainditze pertsonalagatik.
Ez dute notarik saritzen, jarrera eta aurrerapena baizik.
📚 Hezkuntza escape room-ak
Euskaran, ingelesen edo zientzietan, taldeek enigmari erantzun behar diote “kandadu birtualak” irekitzeko eta misioa amaitzeko.
🎯 Aurrerapen-taulak
Ikasgela batzuetan, panel bisualek ikasleen aurrerapena erakusten dute.
Horrek motibazioa areagotzen du eta talde-prozesuaren parte direla sentiarazten die.
🧠 Misioetan oinarritutako ikaskuntza
Unitate didaktiko asko “abentura” bihurtzen dira:
espaziora bidaiatzen duten esploratzaileak, detektibe matematikoak, ekosistema bat salbatu behar duten zientzialariak…
🔤 Gamifikazioa ingelesean
Ingalesean, bereziki gure irakasle natiboarekin, erabiltzen ditugu:
tarjeta azkarrak, hiztegi-erronkak, abestiak eta proba dinamikoak.
🌟 Ikasleen artean ikusten ditugun onurak
Gamifikazio-metodologiak txertatu ditugunetik ondorio oso positiboak ikusi ditugu:
- Arreta eta kontzentrazioa handitu egin dira.
- Talde-lana naturaltasun handiagoz sortzen da.
- Ikasleak seguruago eta konfiantza handiagoz sentitzen dira.
- Ahozko parte-hartzea nabarmen hazi da.
- Frustrazioa gutxitu egin da maila progresiboei esker.
- Barne-motibazioa sendotu da: ikastea berez atsegina delako.
💛 Gure nortasunarekin bat datorren pedagogia
Gamifikazioa bikain uztartzen da gure hezkuntza-proiektuaren funtsezko zutabeekin:
- Konfiantzaren pedagogia
- Metodologia aktiboak
- Ikaskuntza kooperatiboa
- Aniztasunaren arreta
- STEAM eta proiektu sortzaileak
Ikaslea autonomoa, jakin-min handikoa eta gaitua dela uste dugunez, esperientzia horiek eskaintzen dizkiegu.
Gamifikazioa modu bat da esateko:
“Zure ahalegina garrantzitsua da.
Zure prozesua garrantzitsua da.
Zu garrantzitsua zara.”
San Juan Ikastetxean defendatzen dugu ikastea zirraragarria izan daitekeela eta izan behar duela. Gamifikazioa ez da tresna berritzaile hutsa; haurtzaroaren hizkuntza naturalera —jolasa— hurbiltzeko modu bikaina da.
Misio bakoitza, erronka bakoitza eta lortutako domina bakoitza ikasle motibatuago, autonomoago eta zoriontsuago baterako urrats bat da.
Jolasean ikasten dutenean, irribarrez hazten dira.

